4 enkla steg till en bättre hälsa

Att få bättre hälsa och välbefinnande är något som alla människor självklart strävar efter. Tyvärr lever inte alla på ett optimalt sätt för hälsans skull, kan vara av både praktiska skäl (stress, tidsbrist, får inte ihop vardagspusslet osv) eller av mer personliga skäl (brist på motivation, ingen pushning, lathet och liknande).

Hursomhelst så kan man väl konstatera att en stor motivationsdödare, och en stor anledning till att många ger upp efter någon vecka, är att man sätter ribban för högt. Målen är inte realistiska och förändringarna man satsar på är alltför stora för att det ska fungera praktiskt. Lösningen som ger bättre hälsa, som håller i längden, är små, enkla steg som ändå gör stor skillnad.

Här följer några exempel på fyra sådana, de kräver inte mycket ansträngning men kan ändå öka energi, livskvalitet och hälsa.
Toppik

1. Tänk på kosten. Nej, du behöver inte gå på en extrem bantardiet för att må bra. Det är aldrig hållbart i längden och leder definitivt bara till att du mår sämre. Försök få in mer grönt i kosten, hitta grönsaker och nyttiga livsmedel som DU gillar. Tvinga dig aldrig att äta något bara för du hört att det ska vara bra. Maten ska vara njutning och är en stor del av livet, hitta dina nyttiga produkter. Dra ner på socker men unna dig ändå, allt kan ätas i lagom mängder. Men sluta alltid när du är tillfredsställd. Fortsätt aldrig äta bara för du har tråkigt eller ”måste ta slut på allt”.

2. Vardagsmotion. Världens bästa grej! Visst, du kanske har ett superhektiskt liv och inte hinner med gymmet eller en löptur. Men väv in motionen i livet. Cykla till jobbet istället för bussen, kanske tar det egentligen lika lång tid med tanke på väntetider och bussbyten? Ta en kvällspromenad med en vän och få både nytta och nöje i en smäll.

3. Var snäll mot dig själv och tänk positivt. Byt ut alla elaka tankar du har om dig själv och din kropp mot snälla tankar. Tvinga dig att ersätta varje tanke med något positivt. Till slut blir det sanning.
Greatsports

4. Vila. Oh vad alla tjatar om vikten av sömn och vila. Men det är sjukt viktigt. Om man sover dåligt/lite under en längre period funkar ju hjärnan inte som den ska. Har du mycket i huvudet och är uppe i varv när du ska sova så skriv ner allt i listor. ”att göra imorgon” till exempel så kan du släppa det sen utan oro att glömma bort. Och, (viktigt), stäng av dator och telefon en stund innan du ska sova. Skenet gör dig speedad.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *