Därför går du inte ner i vikt

Det finns hur många olika dieter ner-i-viktoch bantningsmetoder som helst nu. En del människor kan hålla på hur mycket som helst, prova alla nyheter som kommer och tycka sig knappt äta någonting alls. Ändå går de inte ner i vikt. Vad är det för fel? Varför lyckas alla andra gå ner i vikt och hålla sig där?

Det finns faktiskt vissa otippade faktorer som gör det svårare att gå ner i vikt, faktorer som få människor vet om. Här ska du få ta del av dem så kanske du har förklaringen till varför DITT kämpande aldrig ger resultat.

Du får i dig för lite kalorier. Många tycks tro att ”ju mindre jag äter desto snabbare går jag ner i vikt”. Tyvärr. Så funkar det inte. Eller kanske tur i och för sig då det aldrig någonsin är bra för kroppen med för få kalorier, oavsett vikt.
När du äter för lite går kroppen nämligen in i svältläge och gör allt för att behålla och lagra de kalorier den väl får i sig. Då går alltså inte ner i vikt.

Du stressar alldeles för mycket. Stress är en stor bov i dramat gällande viktökningar. Vid stress så frisätts vissa hormoner, framförallt kortisol. Detta för att skydda kroppen och förbereda den för antingen flykt eller kamp. Det är ingen fara så länge stressen varar en kort stund, men på lång sikt kan det leda till viktuppgång då det dämpar fettförbränningen och framförallt orsakar extra fett på magen.Lepigen.se

För mycket konditionsträning. Det här låter jättekonstigt va? Att springa på löpbandet varje dag borde ju vara världens bästa sätt att bli smalare. Men faktum är att träning ses som stress av kroppen och stimulerar även det produktionen av kortisol. Därför är det optimala att variera olika träningsformer, gärna mellan kondition och styrka. Dels för att inte bli uttråkad men också för att muskelträning är bra när det gäller att öka kroppens energiförbrukning i vila.

Fettskräcken. Det verkar tyvärr råda någon slags fettskräck i samhället. Någon rädsla att ”fett gör dig fet”, men det är fel fel fel. Rätt sorts fetter (från nötter, avokado, fet fisk osv) gör snarare att kroppen lockas till att använda det lagrade fettet på din kropp som bränsle. Andra fördelar med att äta mer fett är att det ger långvarig och ökad mättnad samt ger skön energi.

För lite sömn. Sömnen är en av de viktigaste faktorerna som styr våra hormoner, och som nämnts ovan påverkar ju hormonerna fettförbränningen mycket. Under djupsömnen bildas många av de fettförbrännande hormonerna och sover man dåligt missar man dessa. Inte bra för din viktnedgång. Dessutom är sömnbrist hemskt för välbefinnandet och kan lätt leda till en ond cirkel; du sover dåligt, du orkar inte träna, du blir omotiverad att bry dig om kosten. Ingen bra bana.

För mycket kolhydrater. Visst, det råder en extrem kolhydrats-skräck idag som bara är överdriven. Men det är faktiskt inte bra med för mycket kolhydrater. Det ger nämligen höga insulin- och blodsockervärden och pågår det under lång tid kan fettcellerna bli immuna mot insulin vilket leder till att de envist vägrar förbrännas, trots hård träning och sträng kost. 

Borderbox

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *