Sälj bra via din hemsida

Målet som de allra flesta företag har när de startar webbsidan är ju att få fler kunder, öka försäljningen och därmed öka vinsten.Det finns massvis av olika tips och idéer för hur man ska öka försäljningen från sin sida och vad som är viktigt. Här kommer sex av dem som du bör ha i åtanke:

 

  1. Få folk att hitta din sida. Absolut prioritet ett för att få kunder är att de ska veta att du finns. Ditt företag måste verkligen använda sig av sökmotoroptimering, antingen via annonsering eller genom att tänka på vilka sökord som är viktiga för din sida. Ju högre upp just er hemsida hamnar på sökmotorerna desto större chans är det att folk hittar till er.
  2. Lägg ner tid på texten. Skrik inte ut reklam i texten i stil med ”klicka här” eller ”världsbra erbjudande på världens skönaste säng här”, utan försök vara förtroendeingivande och ärlig. Överdriv inte utan få besökaren att känna att det du skriver är sant och tänk efter vad det är för målgrupp. Hur bör de tilltalas? Vad kan locka dem?
  3. Var tydlig med kontaktinformationen! Det här är ett tydligt tecken till besökaren att du är tillförlitlig och seriös. Folk litar mer på sidor där man lätt kan hitta e-mail adress och telefonnummer.
  4. Tänk på enkelheten. Oh, så viktig denna punkt är. Folk är idag stressade och vill att allt ska gå så smidigt som möjligt, självklart vill alla det. Om din sida då har ett superkrångligt betalsystem eller långa processer så är risken stor att man vänder sig till konkurrerande sidor där allt flyter på lättare. Det finns olika betalningssidor, som paypal.com, där man enkelt och tryggt kan lägga till sitt betalkort och genomföra köpet genom dem, så det kan vara en bra idé att samarbeta med sådana sidor. Finns flertalet andra betallösningar men viktigt är som sagt att det är smidigt och att det känns tryggt för kunden, ingen vill riskera sina pengar eller ett kapat kort genom någon konstig betalningsform.
  5. Vi påverkas faktiskt mer än vi vill inse av andra människors erfarenheter och åsikter. En bra idé är därför att använda tidigare kunder (de med positiv upplevelse då såklart) som en slags referens. Be de lämna ett litet utlåtande om produkten eller tjänsten du sålt, det kommer locka många fler att prova på den. Har många andra sagt att någon produkt är bra, då är det så – enligt oss människor.
  6. Pengarna tillbaka garanti. Detta om något är ju ett tecken på ett seriöst, ärligt och bra företag. De är så stolta och säkra på sina produkter att de vet att ingen kommer vilja lämna tillbaka dem. Någonsin. Det är i alla fall det du vill förmedla, och det gör du också med denna garanti. Speciellt skönt är det för kunden om detta finns vid de lite dyrare köpen, om man är tveksam till köp eller inte så kan det vara denna garanti som gör att man faktiskt väljer att slå till.
    Visst att det är surt om många vill utnyttja den och lämnar tillbaka produkterna, men förhoppningsvis leder det till mer sålda varor i och med att folk vågar köpa då de känner sig trygga med ditt företag.

Affiliator.se

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *