Hur hittar folk dig på internet?

Att försöka räkna antalet webbsidor som idag finns på nätet är en omöjlig uppgift. Internet har blivit nästintill oändligt och det är svårt att sticka ut. Det är dock väldigt viktigt för ditt företag, du måste sticka ut och vara den sidan folk vänder sig till när de behöver era tjänster, speciellt viktigt är detta såklart i branscher med väldigt hög konkurrens.

Den absolut viktigaste faktorn för att bli hittad på internet, och därmed öka chanserna till stor försäljning, är att tänka mycket på sökmotoroptimeringen.

Sökmotoroptimering.

Du, eller ditt företag, måste bli hittade via sökning på en sökmotor. Sökmotorer tar fram två sorters träffar på ett sökord, dels sponsrade länkar (det vill säga annonser) och dels verkliga materialet (organiska).

Sponsrade länkar (annonsering)

Sponsrade länkar har, som kan höras av namnet, betalat för att synas där och beroende på summa man betalat så varierar frekvensen och tiden för visning. Här betalar annonsören för vilka sökord de vill bli hittade på. Det krävs att man funderar på vilka ord som kan generera sälj. Du betalar nämligen per klick som länkas vidare från sökmotorns sida och om du angett ett ord som inte riktigt stämmer överens med innehållet på din webbsida så är det stor risk att folk klickar sig in, inser att ”nä det här var ju inte vad jag letar efter” och sen lämnar sidan utan att köpa något. Men du måste tyvärr ändå betala för det klicket.

Vid annonsering behöver du inte tänka exakt lika mycket på textinnehållet utan kan fokusera mer på utseende och lockande bilder, då besökarna hittar till din sida i alla fall tack vare annonsen. Även utseendet på webbsidan är ju viktigt för att locka köpare så det ska man inte förminska vikten av.

 

Det organiska sökmaterialet.

Det verkliga materialet rankas beroende på hur relevant sökmotorn tycker att din sida är. Det handlar om vilka ord och fraser som används på sidan och hur de kan jämföras med sökordet. Det här kan vara ganska svårt då man inte har obegränsat med ord på en webbsida utan måste tänka till och räkna ut vilka ord som är viktigast och bör användas oftast.  Svårare än man kan tro, men så viktigt för företagets synlighet och försäljning.


Man bör inte heller glömma att många idag gör sökningar på fraser, det vill säga flera ord som hänger samman. Några exempel kan vara ”biljetter flyg”, ”inredning kök” eller ”begagnade ekologiska kläder”. Detta för att få ett mer specifikt resultat, då en sökning på enbart ”kläder” skulle ge galet många träffat. Så ha detta i åtanke.

Eftersom annonsering är dyrt och inte något som alla företag kan ägna sig åt så är det en klok idé att ägna sig åt lite efterforskningar och ta reda på vilka sökbeteenden som ditt företags målgrupp använder sig av. Sedan kan du relevansoptimera din sida och arbeta med dess textinnehåll utifrån det du kommit fram till.

Det skadar ju inte heller att samarbeta med andra företag och länka varandra, kommentera i bloggar (beroende på vad det är för sida du har såklart, kanske vill du bara marknadsföra din egen blogg? Då är det en bra idé) och helt enkelt försöka synas så mycket som möjligt där ute på nätet.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *